mandag 20. august 2007

20.august Skolestart!








Oj, nå er det lenge siden siste post i bloggen min. Savner kameraet mitt, mye av vitsen var jo å skildre hverdagen min med bilder. Hva som skjer ellers vet jo de fleste, men det å se det "i virkeligheten" blir litt anderledes. Jeg har jo et annet kamera ved siden av, men det er jo alltid tomt for batteri. Hm, det var litt dårlig unnskyldning, men blir litt tafatt når man setter i to freshe nye batteri, og 20 bilder senere er det slutt på morroa. Også kan jeg leke meg litt mer med Canon kameraet. Men nok om det. I dag var første skoledag :-D Vi var tilsammen 90stk som skulle ta allmennfaglig påbygging 20 timers kurs, og ble fordelt over tre klasser. Jeg går i A-klassen. Timeplanen var vel som forventet, skole hver dag, med noen korte dager her og der. Men det som irriterer fletta av meg er at på torsdager har vi ingen ordinære timer, bare to timer "studietid" midt på dagen. Det er altså obligatorisk oppmøte, og kun for å treffe faglærer og evt få hjelp, samtale, beskjed osv. Greit det, men hvorfor kunne ikke disse timene legges til en hvilken som helst annen dag hvor vi er på skolen uansett? Denne dagen hadde jo vært en perfekt anledning til å f.eks jobbe. Og når rektor i velkomsttalen sin påpeker problemet med fravær blandt elever pga jobb ved siden av studier som kræsjer, burde vel skolen kunne ordne opp i slike irriterende, unødvendige og hoderistende påfunn. Jajjjaaa. Men jeg har iallefall kjøpt meg knællrødt pennal, og da er resten egentlig greit :-D I morgen starter vi klokken 09:00 med ekskursjon til Ila, så vi måtte ikke stille opp i høye hæler, fikk vi beskjed om. Ellers har vi såkalt ploging av fag. Første halve året skal vi ha 6 timer uken naturfag, med eksamen til jul og standpunktkarakter. Fra nyttår erstattes disse timene med matte og engelsk. Vet ikke om jeg liker det, kommer til å være så drittlei naturfag at jeg kommer til å spy! Blir jo i det minste litt variasjon på den tradisjonelle måten. Men jeg gleder meg, dette blir et spennende år. Spent på om\hva jeg får i stipend og lån. Ellers har vi vært endel på bær og soppturer i det siste. Jeg som alltid har vært iherdig motstander av sopp som mat, har faktisk begynnt å like stekte kantereller. Men det er en prosess kjenner jeg, må taes gradvis.

Adrian er helt i hundre når vi er på tur, setter seg midt i ei klynge av blåbær\bringebær\det vi måtte plukke og stapper i seg. Og hyler på oss om å mate han selvsagt. Han minner om en blanding av en buddah og sulten fugleunge der han sitter. Jaja, nå må jeg gjøre lekser. Dvs lese gjennom skolens reglement og markere det jeg synes er viktig. Hvis jeg tegner en fin tegning til frøken også, så blir hun sikkert glad. Hm. Ha en fin kveld!

tirsdag 31. juli 2007

31.Juli



Great. I`m living with Picasso.

fredag 27. juli 2007

27.juli

I dag kom vi hjem fra ferien på sørlandet. Hvis noen tror at det er synonymt med sol, sommer og badeferie tar de i dette tilfellet grundig feil. Det var omtrent to soldager i løpet av de tre ukene vi har vært der, resten var regn eller truende regn. Men hvis noen tror dette er synonymt med en dårlig og kjedelig ferie tar de iallefall feil :0) Vi hadde det knallgøy, fikk badet, spist MASSE reker, krabber og is, vært i dyreparken, malt hus(!), besøkt gamle og gode venner og familie, og ikke minst har vi endelig gitt Adrian en skikkelig guttesveis. Det var på tide, selv de krøllene hans vil bli dypt savnet. Men det var litt godt å høre hvor flott liten gutt vi hadde, istede for den vanlige misforståelsen om at han var ei tulle. (Ikke at jeg noensinne har forstått at han kan likne ei jente uansett hvor lange lokkene hans hadde vært). Og nå har vi altså kommet hjem. Flyturen gikk strålende, ingen gråt eller sutring selv om Adrian ikke hadde sovet middag, og vi ikke var fremme på Værnes før 21:00. Hele veien hjem satt han og pludret og plukket kose-sauen sin for ull. (Dere som kjenner han vet om den sære vanen han har.) Da vi kom inn døren lå posten pent sortert innenfor døren, og øverst lå det etterlengtede brevet fra Gerhard Schønings Skole. Jeg skal nemlig tilbake på skolebenken til høsten, nøyaktig den 20 august. Da skal jeg ta fagene jeg mangler for å få studiekompetanse, og det gleder jeg meg sinnsykt til! Det var ikke noe videre overraskende nyheter fra skolen i brevet, jeg fikk jo vite at jeg kom inn mens jeg var i Kr.Sand, men det blir liksom litt mer "reelt" når du får all den praktiske infoen som boklister, møtetid/sted, påminnelse om stipend osv. GLEDER MEG! Så nå skal gamla ut og handle skolesekk og pennal. Også var HM høstkatalogen kommet:-) Jippi! Litt kjedelig at vi klarte å glemme kamera hos mamma og de, så det blir ikke noen bilder å legge ut fra ferien enda. Men de kommer opp i oktober så da ta de det med seg. I mellomtiden har jeg det gamle Kodak kamera som jeg kan forevige hverdagen min med da. Det er godt som gull enda! Nå skal jeg pusse tenner og vaske hender og legge meg! God natt :-)

søndag 8. juli 2007

Yess, det er ferie:-)

Idag er første dagen av sommerferien min, og i morgen kveld flyr jeg og Adrian sørover. Gleder meg sååå, altfor lenge siden sist. Har tradisjon tro ikke engang tenkt på å begynne pakkingen, den begynner gjerne to-tre timer før vi bør være ute av døren. Og jeg har ennå ikke glemt igjen noen ting av betydning hverken fra TrHeim eller fra KrSand. Det meste av klærne er vasket og klargjordt, men blir vel litt skittentøy med i baggasjen. Også lurer jeg på om jeg skal orke å drasse med alle 766 sidene med Harry Potter som jeg holder på å lese i forkant av filmen som snart kommer på kino. Planen var å lese den ut før meg og Silje ser den på kino, og da hovedsaklig på nattevaktene jeg har hatt denne uka. Problemet er bare at det var jo helt vanvittig søvndyssende! Ikke fordi selve handlingen var kjedelig, den var fantasifull og spennende som jeg hadde forventet. Men det å lese midt på natten var tydeligvis ikke min greie. Så jeg har kommet til side 20 av 766:-/ Får se hvor god plass jeg får når jeg er ferdig pakket. Kanskje Stian kan ta med noen småting for meg når han kommer 18juli. Han er forrsten på kino i skrivende stund og ser Transformers. Var egentlig vi to som skulle dra, men jeg var helt skutt da jeg kom fra jobb, så han tok med en kompis i stedet. Win-win situation. Håper han husker å kjøpe med seg Hershey`s sjokkis til meg som han lovte:-))

søndag 1. juli 2007

Litt gutteting til barnerommet














Rommet som Adrian flyttet inn på i forrige uke var jo først Emmas rom, og det trengte litt guttepreg blandt alt det rosa. Den hengeoppbevaringen kjøpte vi i turkis, og fra før har vi en rosa til Emma. Til billelampen kjøpte vi grønn pære, så den blir skikkelig disco-bille. *Stilig* Emma har blomsterlampe fra samme serien, med rød pære i:-)

1. Juli




Vi var hos legen med Adrian for å sjekke noen mystiske prikker/utslett han hadde på ryggen og kinnet i forrige uke, og med det fulgte en blodprøve. Vi var på apoteket og kjøpte plaster med bedøvelseskrem for å ha på armene før blodprøven, og det hjalp godt. Men problemet med disse er at de ofte bidrar til at blodårene trekker seg sammen, og gjør det vanskelig å treffe. Så enden på visa ble at han måtte ofre den ene fingeren i tillegg. Men han tok det som en mann - felte ikke en tåre og var mer opptatt av alle sykepleierene som sto rundt han :-) Som belønning for strevet (?) fikk han snurrebass, armbånd og diplom. Mistenker at armbåndet kom fra den ene sykepleieren som ikke visste navnet hans, og kanskje trodde han var ei jente pga håret :-D Rart hvor stor rolle hårlengden har å si i den alderen, gitt. Ellers går dagene her med sol og kos, og å glede oss til sommerferie på sørlandet. Det blir hærlig!

torsdag 21. juni 2007

En milepæle!


I natt sov Adrian for første gang på eget rom. Vi har lenge visst at vi er godt på overtid med flyttingen, men har liksom ikke fått oss til å gjøre det ennå. Men i går skjedde det altså, og ganske spontant. Vi hadde nettopp ryddet og vasket det andre soverommet, og tenkte vi også skulle ta vårt eget. Da fant vi ut at det jo passet fint å flytte ut sengen hans slik at vi kunne ordne det litt koselig på soverommet med et bord og litt lys og sånn, i tillegg til at det andre var ryddet og klart. Adrian fulgte forundret med på at sengen hans forsvant ut av soveromsdøren, ut i gangen, og inn på det andre rommet. Han virket mest bekymret for ludden som lå i sengen, og med en gang sengen ble satt på plass strakk han inn hånden gjennom sprinklene og forsøkte å dra det med seg ut. Resten av kvelden lekte han på rommet ved siden av sengen og virket ikke så veldig urolig . Klokken 19:00 var det sengetid som vanlig, med tannpuss, flux og sang. Men altså inn på nytt rom. Jeg la han rolig og bestemt ned i sengen, dyttet dynen rundt han og sa god natt som vanlig. Så gikk jeg ut, men lot døren stå litt på gløtt. Ikke mer enn hadde jeg kommet ut i gangen begynte han å gråte. Jeg ventet 1-2 minutter før jeg gikk inn, la han rolig ned, dyttet dynen rundt han igjen og sa god natt. Gikk ut, med døren på gløtt. Igjen begynte han å gråte. Jeg ventet nå litt lengre, gikk inn, la han ned, dyttet dynen rundt han og sa god natt. Gråt igjen. Jeg lot det drøye enda litt lengre, og da gråten ikke var så intens gikk jeg inn og la han rolig ned. Lukket døren og gikk på stuen. Stille.

I morges våknet han 05:45, altså to timer tidligere enn vanlig. Men han gråt ikke, bare ropte rolig -Mamma? Jeg hadde vår soveromsdør åpen i natt, og åpnet også hans før vi la oss sånn at vi skulle høre han i dag tidlig. Ville ikke la han våkne på nytt rom og i tillegg ikke bli hørt når han evt gråter. Men det gikk veldig bra, han hørte at vi svarte, og deretter hørte vi han leke og pusle og bable i sengen sin til Stian dro klokken 06:45. Spent på hvordan det går i kveld, men har en følelse av at det vil gå som smurt. Han har jo vist seg å være en veldig flink og modig liten mann!

tirsdag 12. juni 2007

Alene hjemme


Far i huset har dradd på en ukes guttetur til Femunden. Der blir det milevis med kanopadling og sikkert masse flotte opplevelser. Han har knapt snakket om annet hele uken før de dro, og jeg må innrømme at jeg misunner han litt! Jeg og minsten har kost oss masse mens vi har vært alene, men nå begynner det å bli litt kjedelig. Vel har leiligheten aldri vært så ryddig så lenge i strekk, og aldri har det vært så mye mat i skapene som faktisk får stå i fred, men nå savner jeg han litt:-D Vi trøstet oss med en ny vogn i dag, en knæll turkis Quinny Speedi. Har vurdert å kjøpe ny ganske lenge, helt siden fothvileren på Carenaen knakk tvert av. Det vil altså si at Adrian må sove i vognen uten å kunne strekke ut bena:-( Nå var det altså nok, så i morgen kommer han til å arrive with style i barnehagen!

fredag 8. juni 2007

Summer in the City















I går var vi i Ila parken, og der kokte det som vanlig av folk. Det var konsert og masse aktiviteter for barna. Adrian var for liten til det meste, men å bade i fontenen - DET klarte han utmerket! Bleien var på i begynnelsen, men etter at den nærmest hang på knærne pga vannet, kvittet vi oss med den. Det var jo dessuten mange andre nakenfiser rundt oss:-D Vi dro til byen etterpå, og tok veien langs og over Nidelven. Og da vi kom hjem, var det is til dessert.Fatter fremdeles ikke hvordan han fikk plass til en hel kroneis etter to retters middag..!

mandag 4. juni 2007

Sikle, sikle, sikle...

I helgen har jeg jobbet på et rehab senter som har beliggenhet like ved en stor gressplen men trær og busker litt rundt forbi (ja, det kan høres ut som en park, men jeg vil ikke gå så langt som å kalle det det). Og her har det i finværet samlet seg endel folk i alle aldre, med alt fra engangsgriller og volleyballer til rullatorer og barnevogner. Sistnevte har jo selvsagt vakt stor begeistring for meg på vei hjem fra jobb. Ikke fordi de var barnevogner i seg selv, men pga typen barnevogner det var. Det er jo selvsagt en hav av forskjell på dem. Høydepunktet var da jeg var så nær at jeg kunne tatt på en Bugaboo med grå base og blå hette:-D Selv om min favoritt for tiden er grå base med rød hette. For dere vanlige, dødelige, høres nok dette ganske absurd ut, men jeg kan berolige (?) dere med at dette er et utbredt fenomen som kalles vogndilla. Den forekommer i sterkere og svakere grad, men dukker stort sett opp hos alle kvinner som får barn. Hos meg startet den forøvrig lenge før. Jeg har foreløpig ikke hatt den nødvendige økonomiske friheten til å ruste opp flåten med barnevogner til min lille øyensten, men hadde jeg vunnet i Lotto eller sporet opp en rik onkel i Amerika ville den sett sånn ut:
For dem som ikke er like drillet i faget kan jeg opplyse om at den første, sorte er en Silver Cross Balmoral. Den neste, beige er en Inglesina Classic. De to siste er Bugaboo Cameleon, i fargene grå base/rød fleece, og i special edition Denim. Prisene er henholdsvis +/-20.000, 10.000 og 8.500. Bare å sette i gang å spare :-D