fredag 20. mars 2009

I dag har jeg vært på min første jordmorkontroll. Det var atskillig mer informasjon enn på den vanlige svangerskapskontrollen jeg har hos legen! Der får man som regel 15 min til disposisjon, inkl prøvetaking, og man må som regel vente minst 20min på å komme inn til timen din. Hos jordmor var det ingen venting, og hele en time fikk jeg sammen med henne! Jeg har jo vært gjennom dette en gang før, og trodde ikke jeg ville få så mye "ny" informasjon, men vi snakket om alt fra trening, skolen, tidligere fødsel og svangerskap, kosthold, amming, ultralyd og tidsklemma.

Hun fortalte at ultralydenhenten ved St.Olav ikke hadde registrert en eneste feilinfo om kjønn siden den nye kvinne/barn klinikken åpnet i 2006, så om jeg fikk vite kjønn, så var det ganske korrekt!

Jeg spurte om omvisning på barsel/føden, men det var noe de var begynt å avvikle pga infeksjonsfaren ved å dra inn en gjeng gravide hele tiden som alle bar med seg div mikroorganismer i klær, pust osv. I stede har det blitt laget en film som man kunne se hos jordmor, og hvor man kan stille spm underveis. Den skal jeg altså få se litt senere på kontroll :-)

Neste gang skal vi se en video om amming, "Bryst er best", som har vært vist på barselavdelinger i 50år. Men den har for et par år siden blitt oppdatert, så da blir det kanskje litt mer givende for min del som fikk se den andre da jeg og Adrian lå på barsel. Jeg fikk også høre hjertet til den lille, og vekten min økt med 6kg, omtrent halvparten av det som er anbefalt i et normalt svangerskap.

På vei hjem var jeg innom Lindex og hentet pakken fra Libero (en pakke alle gravide får når man melder seg inn i Liberoklubben). Den var fylt med bleier, våtservietter, stelleunderlag, en lue, en leke til vogna, div info, og bind til meg. I tillegg til Bam bladene jeg fikk av jordmor, lå det nye "Foreldre og barn" i postkassa da jeg kom hjem, så det skal ikke mangle på lesestoff i helgen!


onsdag 18. mars 2009

Den lille rakker`n har vært skikkelig livlig i dag! Sparker og står i flere ganger om dagen. Selv om sparkene ikke har noe voldsom kraft ennå, så tar han/hun det igjen ved å være aktiv i lange perioder av gangen, og hyppig. Kjempeherlig

tirsdag 17. mars 2009

Oh, crappy day! Eller, de to siste dagene egentlig. Vet ikke om det er hormonene som spiller meg et puss eller hva det er. Men midt oppi all elendigheta dukket disse kloke ordene opp, som må bli dagens motto: keep calm and carry on. Det er vel i grunn det eneste man kan gjøre.

søndag 15. mars 2009

I dag har vi vært på tur langs Ladefjæra sammen med et vennepar og jenta deres. Det var speilblankt flere steder, så det ble endel kreative omveier for å kommer frem. Da vi kom hjem prøvde vi oss på søndagsmiddag bestående av indrefilet og fløtegratinerte poteter. Jeg har smakt bedre, men jeg har definitivt smakt verre.
Til dessert "lagde" jeg brownies fra pose i skypanne. På posen ble det skrytt av at den ble kåret best i test av Tv2 hjelper deg. Den var temmelig smakløs, og det eneste positive var prisen. Neste gang blir det hjemmelaget eller den fra Toro i gul pose.
Også har jeg av alle ting strøket barnevogna! Kalesjen på vognen var nokså rynkete, kanskje mer synlig på bilder enn i virkeligheten. Og da jeg leste bruksanvisningen fant jeg ut at den kunne strykes på laveste temperatur. Resultatet ble meget bra!

Et lite gullkorn fra barnemunn fra lesestunden i kveld: Vi har lest boken om Peter Pan et par ganger i det siste, og da den kom frem i kveld utbrøt han begeistret "Peter Pan"! Så tenkte han seg om et par sekunder før han sa; -Ikke "marsipan", men "peter pan"!

lørdag 14. mars 2009


Neongrønn er bare forbokstaven, men for ei vogn! Stian likte den spesielt godt, særlig fordi styret var såpass høyt at han slipper å gå å sparke i vogna når han går med den. Og baggen er diger, Adrian la sin elsk på den med en gang, og tok seg likegodt en lur i den :-) Tykk madrass med fleece på den ene siden, justerbar fjæring og lett å manøvrere. Med andre ord; vi beholder den! Vi fant et ekstratrekk til voksiposen som passet perfekt i fargene også. Stellevesken som henger på er en som jeg også var heldig å vinne i en konkurranse på Vogndilla.com, og myggnettingen er et gammelt etter Adrian.

fredag 13. mars 2009


Uutholdelig! Hentelappen på Easywalker vognen har kommet, men vi får ikke hentet den før i morgen!

torsdag 12. mars 2009

I dag var det foreldrekaffe i barnehagen, og barna holdt en minikonsert for oss med sanger de har sunget på den siste måneden. Alle foreldrene satt med tindrende øyne og syntes nok at akkurat sitt barn var det flinkeste og peneste i heeele verden (det gjorde iallefall jeg). Jeg har dessuten fått dilla på DeLillos sin sang "Flink", for jeg synes den er så utrolig treffende om Adrian! Jeg er faktisk overbevist om at den er skrevet til han :-D

Herregud å flink du er med både armer og ben.
Det er søren meg genialt hvordan du kombinerer det.
Herregud hvor flink du er til å dusje og kle på deg selv.
Nå har du jaggu meg stått opp og er våken helt, til det blir kveld.

Ja du er flink, flink, flink, flink, flink, flink, flink, flink, fliiink.
Ja du er flink, flink, flink, flink, flink, flink, flink, flink, fliiink.
Herregud du er så flink og spesiell.


tirsdag 10. mars 2009

Her ser man resultatet av å ha en eldre søster med sansen for utkledning:-)



Og her ser man resultatet av 18 ukers svangerskap :-D

Jeg føler at jeg alrede har fått den karakteristiske gravidegangen. Lett vaggende fra side til side, og når man plukker opp ting er det enten med brede ben, eller sidelengs. Hm.
Men jeg elsker å være gravid! Det er synd på menn som ikke får oppleve det. Det er meget, meget synd på dem.

I kveld skal jeg og svigermor på kino og se Mammoth. Det blir bra:-)

torsdag 5. mars 2009


Gutt eller jente?

I følge det kinesiske fødselskartet blir det jente (denne spådde Adrian til å bli gutt)
I følge baby gender predictor blir det gutt (spådde Adrian til å bli gutt)
I følge chinese lunar calendar blir det jente (spådde Adrian til å bli gutt)
I følge chinese gender calendar blir det jente (spådde Adrian til å bli jente)
I følge chinagold baby chart blir det gutt (spådde Adrian til å bli jente)
I følge childbirth.org blir det jente
I følge lekegrinda.com er sjansen større for å få gutt når man har gutt fra før.

Spennende spådommer, men håper vi får et tydeligere svar på ultralyden 23 mars :-)
De siste tre dagene har vi hatt besøk av Silje, min barndomsveninne fra KrSand. Vi har kost oss masse, og bl.a sett Oscarvinneren "Slumdog Millionaire" på kino. Den viser et usminket bilde av barns hverdag i slummen av Mumbai og hvordan disse kynisk utnyttes av bakmenn. Historien fortelles gjennom hovedpersonen Jamals svar i "Vil du bli millionær", hvor han blir tatt inn i avhør etter å være bare ett spørsmål unna hovedpremien. For hvordan kan en uskolert tegutt fra slummen klare spørsmål som leger, advokater og andre velutdannede tidligere har bommet på? I tillegg til personskildringene og historien, er et av høydepunktene filmens musikk som definerer filmen på en utrolig bra måte.


Vi fikk også tid til et par timer i akebakken på tirsdag: