lørdag 15. august 2009


Gratispakken fra Rimi! Etter min mening den med de beste vareprøvene, og minst reklame.

fredag 14. august 2009

I går var jeg på legekontroll på St.Olavs hospital for å sjekke formen min, og om det var tegn til modning av livmorhalsen. Formen min er jo uforskammet bra, det eneste jeg egentlig strever med er å komme opp av sengen og å snu meg på natten. Men siden jeg har hatt et keisersnitt fra før, og dermed har arrvev i livmoren, kan det føre til komplikasjoner når riene starter. Legen sa også at mengden fostervann ikke gjorde det stort bedre, ettersom arrvevet blir strekt enda mer enn normalt pga størrelsen på magen. Så når når riene starter, måtte jeg ikke vente hjemme slik man ofte blir anbefalt når man ringer føden, men komme ned med en gang. Dette fordi de vil holde oversikt over hvordan kroppen og livmoren takler riene etter keisersnittet. Så da går planen min om å slappe av hjemme til ungen står i døra, i vasken. Jeg bør vel pakke ferdig sykehusbaggen i kveld også, slik at alt er klart.

På tirsdag var det ultralyd, også her var alt i skjønneste orden. På mandag skal jeg inn til ny glukosebelastning, for å dobbeltsjekke at det ikke er begynnende svangerskapsdiabetes som er årsaken til alt fostervannet. Og til torsdag i neste uke er det legekontroll på sykehuset igjen. Puh, travle dager!

onsdag 5. august 2009





En liten tur i skogen etter Adrians første dag i ny barnehage resulterte i kantarell og bringebær til kveldskos :-)

lørdag 1. august 2009






I dag har vi gått tur rundt Baklidammen. Det var skikkelig fint, har ikke gått den stien før. Langs stien/veien gikk vi innom et gammelt skolebygg som var merket med Steinerskolen, med skikkelig flotte hjemmelagde uteleker. Stor dobbel huske, klatretau av ymse slag, bålplass, lavvo, inngjerding til dyr, utedo og en slags redskapsbod med arbeidsbenk og plass til dyrefor osv. Utrolig flott, falt pladask for stedet! Så om vi vinner i lotto en gang, skal jeg kjøpe plassen å ha som sommerhus :-) Ungene (og vi) koste oss skikkelig der, uten å engang ha vært inne i huset.

Ellers er hormonene i full sving, og det har resultert i intense rydde, sortering og vaskerunder her inne. Og det er jo greit, en må jo bare kjøre på når motivasjonen er der! Boden har blitt omgjort til Stians eget walk-in-closet, med primært hans verktøy og turutstyr. Og tro meg - det tar plass. Og det lukter. Så jeg er utrolig fornøyd med å få det bort fra resten av leiligheten.

Også begynner vi så smått å komme til en enighet om navn. Jeg har lenge hatt min favoritt, men Stian har ikke klart å venne seg til det, så det er offesielt krysset av listen. Men jeg har en sterk nr.2, og i dag fikk jeg inntrykk av at han likte det. Vi spurte Emma om navnet, og hun likte det også. Så jeg håper det snart blir bestemt, har ikke lyst å ha samme visa som med Adrian, han var jo navneløs i flere måneder omtrent... :-S

fredag 31. juli 2009


I dag var vi en liten tur i Granåsen og plukket 5 liter blåbær. Det ble en deilig dessert etter middag :-)

torsdag 30. juli 2009

I dag er det nøyaktig en måned til termin. Og vi var på ultralyd for å sjekke mengden fostervann igjen. Adrian var også med denne gangen, og han var veldig opptatt av om babyen skulle ut nå, og om jeg hadde vondt :-D

Sist var det 9% mer enn normalt, en prosent mer enn hva man "tillater" før man setter opp ekstra ultralyder og kontroller. Alt er fremdeles helt fint med den lille, og meg, men jeg får altså ekstra ultralyder nå på slutten for å holde ting under oppsyn. Jenta veier nå 2730 gram, allerede 100 gram mer enn Adrian da han ble født 3 uker før termin! Hun er 14% større en gjennomsnittet i forhold til fullgåtte uker, men heller ikke det var noe som skulle være kompliserende i svangerskapet eller fødsel.

Kynnerene har blitt hyppigere og sterkere i det siste, så jeg tror nok ikke jeg kommer til å gå hele tiden ut. Men hvem vet, kanskje hun trives så godt at hun blir der inne til september!

søndag 26. juli 2009

Nå er absolutt alt babyutstyr i hus!

Boden er full av bleier, vognen står klar, vognrangle, vognteppe, lammeskinn, dunpose, klær, smokker, flasker, tepper, stellebord, vippestol, vugge, bilstol, sprinkelseng, dyne og sengeklær, bæreseler, brystpumpe, ammete, ammeinnlegg, brystsalve, babyprodukter, og mor Signes merinoullteppe holder på å strikkes av vordende oldermor. Dessuten har vi nok klær frem til ungen begynner på skolen, etter Emma.

Kan man ha det bedre? :-))


Mor Signes babyteppe, oppskriften kan kjøpes på Nøstebarn eller Bånsull.

fredag 24. juli 2009

Nå har vi kommet hjem etter noen fine dager i KrSand med venner og familie. Været har ikke vært noe å skryte av, med flere regndager enn soldager. Men vi har likevell fått badet både i sjø, basseng og Nupen-anlegg, og grillet og latet oss ute. I og med at vi tilbrakte det meste av tiden i campingvogn, ble regnværet en ekstra utfordring i å aktivisere småtrollene, men det er utrolig hvor lite som skal til når man kjeder seg.

Her kommer noen bilder fra languken:









Vi var innom gården som et vennepar av oss har vært så dristige å kjøpe. Her er det like enkelt som det ser ut, med utedo og vann fra brønnen utenfor. Men desto mer idyllisk!







På besøk på festningen i KrSand


Morfars "scooter" er kjekk å ha på lange byturer!



Var det noen som sa fremtung??


Adrian fikk sin første tohjulsykkel av mommo og moffa...


...og mistet ikke motet selvom sykkelen ikke alltid lystret.





Gøy i campingvogna!

fredag 10. juli 2009


Nå er leiligheten vasket og ryddet, mengder med klær vasket og brettet, og krapylene i seng. Så nå er det tid for kveldskos for mor i huset I morgen drar vi til KrSand, og blir der i et par uker. Det blir herlig

fredag 3. juli 2009





















Nå er det offisielt sommerferie - iallefall for Adrian :-) Siste dagen i familiebarnehagen i dag, og der feiret de sommeren med pølser og is. I mellomtiden var jeg en tur i byen og kjøpte en liten blomst til hun som driver barnehagen, og fant ny barnehagesekk til Adrian som han skal bruke til høsten i den "store" barnehagen. Han ble SÅ stolt da han fikk se den da han kom hjem, og prøvd den på:-) Også ble det et lite impulskjøp, men de var så sabla stilige: Adidas Vintage sko. Fryktelig upraktisk farge og konstruksjon, men de vil bli brukt utenom barnehagetid, altså på butikk, på besøk, og altså ikke på turer i marka:-)