fredag 16. april 2010

Herlig å drømme litt :-)

Jeg har begynt å tenke litt gjennom hvordan jeg ønsker å ha det når jeg (forhåpentligvis snart) begynner å pusse opp her. Jeg liker enkle, klassiske former og farger på bord, spisebord og kaffebord, sofa og egentlig på interiør generelt. Jeg liker jordfarger, og er ikke veldig fan av minimalisme. Og jeg tenker sånn at når jeg først skal pusse opp, så vil jeg gjøre det skikkelig. Ingen Ikea-katalog-overdose her i gården! :-P

Ønsket er å kjøpe god kvalitet fra starten av, som kan vare i mange år. Så da får en heller stramme inn livreima ei stund fremover. Og målet er også å gjøre det uten å låne seg ihjel. Ingenting er så flott og pent at jeg vil sette meg i gjeld for resten av livet, når jeg faktisk kan velge å la være. Men det er mye som skal gjøres, og det får heller ta litt lenger tid slik at vi kan spare i mellomtiden, enn at vi tar opp store lån for å få til raske løsninger.

Og frem til vi faktisk skal rive de første veggene, og legge de første gulvene, drømmer jeg meg bort blant alt det vakre som finnes rundt omkring:






torsdag 15. april 2010

La la la vååår :-)

I dag har vi vært kjempeeffektive og ryddet og kastet masse søppel fra tomta rundt huset og i garasjen. Jeg har funnet ut at jeg ELSKER å kaste søppel, faktisk! Det er så deilig å se at det blir ryddig og fint rundt oss, og at vi får større plass. Adrian er super til å kaste søppel han også, så vi skal få kjøpt noen gode små arbeidshansker til han sånn at han kan plukke kvister, spiker og skittent løv uten å bli skitten eller skrape seg på hendene.

Her er Adrian på kjøkkenverandaen og lufter boblemaskinen sin i dag morges. Den lager virkelig verdens største bobler!




onsdag 14. april 2010

17.mai antrekket til de små er i hus

♫♪ 17.mai er vi så glad i!  ♫♪




Alle barneforretninger i byen bugner av festdrakter og bunader til barn nå om dagen. Jeg liker best typen som likner mest mulig på bunad, og disse fra Barnas Hus ble med oss hjem i dag. Nikkers til Adrian som skal gå ca til leggen, og med knestrømper til. Tomine har hvitt blondeskaut til sin drakt.
Gleder meg til å se dem i finstasen!

søndag 11. april 2010

Flyttelasset er i hus

Adrian er svært fornøyd med at det forsvunnede belte til gravemaskinen er funnet i flyttelasset.

Da har vi fått det meste vi trenger i hus. Nå begynner jobben med å tømme et loft fylt til randen av minner og klenodier datert tilbake til begynnelsen av nittiallet for å gjøre plass til nye minner fra tjueti-tallet :-)

I dag har vi hatt årets første grilling, og det var rett og slett nydelig. Deilig vær og temperatur, og koselig selskap. Jeg er så heldig å ha min besteveninnes barndomshjem to hus borti gaten, og selv om hun har flyttet derifra, er hun jo ofte på besøk der og da kan vi ha sånne koselige sammenkomster som i dag :-)

onsdag 7. april 2010

Nå er vi offisielt sørlendinger!


Nå har vi nesten flyttet helt inn i det "nye" hjemmet våres. Siden jeg, Adrian og Tomine tok fly ned, hadde vi bare 30kg baggasje med oss - dvs bare klær. Resten av flyttelasset kommer med Stian som kjører en stor leiebil og kommer ned nå til helgen. Huset vi bor i er mitt barndomshjem, og planen er å gi det en skikkelig makeover, både innvendig og utvendig. Her er det mange muligheter, bl.a et ubrukt loft med full takhøyde som kan bli noen fine soverom, tv-stue og kanskje litt bodplass.

Uken som gikk, påsken, har vi tilbrakt med venner og familie, i både inn- og utland. Noe av det første vi gjorde var å dra til Danmark med veninnen min Silje og lillebroren hennes Ådne. Ådne er endel år eldre enn Adrian, men de to fant hverandre veldig kjapt, og har kost seg skikkelig sammen. Vi hadde med bil, så vi hadde derfor god mulighet til å få mest mulig ut av turen. Vi kjørte til Ålborg, og besøkte Aalborg Zoo. Det var spennende, og vi fikk se mange dyr "live" for aller første gang. For oss som er vant med Kristiansand dyrepark, virket zoo`en litt stusselig, særlig for dyrene. De gikk i små innhegninger, og tilbrakte store deler av dagen (om ikke hele) på betonggulv og bak jerngitter med blitzlys og hylende barn rett i ansiktet.

På søndag var samme gjengen på kino og så "Dragetreneren". Den har fått gode terningkast av kritikerene, og jeg synes den levde godt opp til forventningene. Nesten litt skremmende gode detaljer i filmene fra Dreamworks og Pixar for tiden, snart bedre enn virkeligheten :-)


Her kommer et lite bilderas fra Danmarksturen, hovedsaklig fra dyreparken:

fredag 19. mars 2010

Nå nærmer flyttedagen seg med stormskritt!

Jepp, vi pakker og drar sørover om mindre enn to uker. Det blir grusomt å sette seg på flyet for aller "siste" gang, selv om vi alltid vil ha en fot og en arm i Trondheim. Vi kommer til å pendle så mye som mulig, særlig i begynnelsen. Planen er å dra opp igjen allerede i mai, og noe i sommerferien må vi jo få til. Så intervallene blir faktisk ikke så hakkende gale. Så dagene nå går med til å tilbringe mest mulig quality time med familie og venner som vi snart reiser ifra. Trist og koselig på en gang!

Tomine er blitt så flink til å sitte selv nå at vi har begynt å sette henne i tripp-trapp stolen sammen med oss når vi spiser middag. Det liker hun veldig godt, og sitter å gaper mot alle i håp om at en liten smaksprøve kommer hennes vei.

lørdag 6. mars 2010

Konsert med Trondheim Symfoniorkester

I dag var jeg og Adrian i Olavshallen og så "Pingvinhjelpen", basert på et konsept av Erlend Loe. Det er en konsertforestilling tilrettelagt for barn med Trondheim Symfoniorkester med både kjente klassiske stykker, og mer moderne innslag som musikken fra Harry Potter, Superman, Starwars osv. Det var som alltid kjempegøy, og Adrian ser ut til å storkose seg.

 
Fra Trondheim Symfoniorkesters plakat om stykket




 Venter spent på at alle skal sette seg og forestillingen skal begynne


 

 Fornøyd med propellgodteriet sitt!



 Instrumentene stemmes





 

Dette blir gøy!



Barnas favoritt, den tullete pingvinen Bismark

  

Alle de damene i orkesteret spiller for pingvinen Bismarck

   
Her hopper noen av musikerene tau til barna (og de voksnes) fryd

 

 Barna heiet og klappet i takt med tauet

 

 Til og med Bismark måtte prøve å hoppe
 

onsdag 3. mars 2010

Ute og lufte sparken - og Hunni

Adrians trofaste følgesvenn Hunni fikk bli med på sparken i dag.

 

tirsdag 2. mars 2010

Tomine er 6 mnd i dag!


 Fra lunchen i dag :-)

Tenk at frøkna vår er blitt et halvt år gammel. Hun har begynt å få grøt fast til lunch og kveldsmat, og smaker i tillegg på det aller meste med stor fornøyelse. Hun kan gjenkjenne smokken og gripe etter den og putter den riktig vei i munnen nesten hver gang. Hun snur seg fra mage og fra rygg, og klarer å få tak i det meste hun prøver på mens hun ligger på lekematten. Hun sitter nesten selv, men er tryggest å sitte bak henne og fange henne om hun skulle velte.

En typisk dag for Tomine ser omtrent sånn ut:

06:30 - Flaske med NAN i sengen
08:00 - Stå opp! Vaske fingre og rompe, ny bleie, klær og børste håret.
08:30 - Flaske med ca 230ml NAN (210ml vann + 7 mskj pulver)
10:00 - En skål med Nestle Risgrøt fra 4 mnd.
10:30 - Sove
12-12:30 - Stå opp! Ny bleie, 230 ml NAN, ut på tur i vognen.
15:00 - 230 ml NAN, lek og kos
17:00 - Sove
18:00 - Stå opp! 230 ml Nan, kos og lek
19:30 - En skål med grøt, vaske munn, fingre, rompe (evt bade), ny bleie, pysj, en halv flaske NAN på sengekanten, sove.

Tidspunktene og mengde mat varierer litt fra dag til dag, og av og til gir jeg henne en flaske melk når jeg legger meg i tolv tiden. Men stort sett sover hun fra halv åtte tiden til åtte om morgenen, og av og til ni.