fredag 19. mars 2010

Nå nærmer flyttedagen seg med stormskritt!

Jepp, vi pakker og drar sørover om mindre enn to uker. Det blir grusomt å sette seg på flyet for aller "siste" gang, selv om vi alltid vil ha en fot og en arm i Trondheim. Vi kommer til å pendle så mye som mulig, særlig i begynnelsen. Planen er å dra opp igjen allerede i mai, og noe i sommerferien må vi jo få til. Så intervallene blir faktisk ikke så hakkende gale. Så dagene nå går med til å tilbringe mest mulig quality time med familie og venner som vi snart reiser ifra. Trist og koselig på en gang!

Tomine er blitt så flink til å sitte selv nå at vi har begynt å sette henne i tripp-trapp stolen sammen med oss når vi spiser middag. Det liker hun veldig godt, og sitter å gaper mot alle i håp om at en liten smaksprøve kommer hennes vei.

lørdag 6. mars 2010

Konsert med Trondheim Symfoniorkester

I dag var jeg og Adrian i Olavshallen og så "Pingvinhjelpen", basert på et konsept av Erlend Loe. Det er en konsertforestilling tilrettelagt for barn med Trondheim Symfoniorkester med både kjente klassiske stykker, og mer moderne innslag som musikken fra Harry Potter, Superman, Starwars osv. Det var som alltid kjempegøy, og Adrian ser ut til å storkose seg.

 
Fra Trondheim Symfoniorkesters plakat om stykket




 Venter spent på at alle skal sette seg og forestillingen skal begynne


 

 Fornøyd med propellgodteriet sitt!



 Instrumentene stemmes





 

Dette blir gøy!



Barnas favoritt, den tullete pingvinen Bismark

  

Alle de damene i orkesteret spiller for pingvinen Bismarck

   
Her hopper noen av musikerene tau til barna (og de voksnes) fryd

 

 Barna heiet og klappet i takt med tauet

 

 Til og med Bismark måtte prøve å hoppe
 

onsdag 3. mars 2010

Ute og lufte sparken - og Hunni

Adrians trofaste følgesvenn Hunni fikk bli med på sparken i dag.

 

tirsdag 2. mars 2010

Tomine er 6 mnd i dag!


 Fra lunchen i dag :-)

Tenk at frøkna vår er blitt et halvt år gammel. Hun har begynt å få grøt fast til lunch og kveldsmat, og smaker i tillegg på det aller meste med stor fornøyelse. Hun kan gjenkjenne smokken og gripe etter den og putter den riktig vei i munnen nesten hver gang. Hun snur seg fra mage og fra rygg, og klarer å få tak i det meste hun prøver på mens hun ligger på lekematten. Hun sitter nesten selv, men er tryggest å sitte bak henne og fange henne om hun skulle velte.

En typisk dag for Tomine ser omtrent sånn ut:

06:30 - Flaske med NAN i sengen
08:00 - Stå opp! Vaske fingre og rompe, ny bleie, klær og børste håret.
08:30 - Flaske med ca 230ml NAN (210ml vann + 7 mskj pulver)
10:00 - En skål med Nestle Risgrøt fra 4 mnd.
10:30 - Sove
12-12:30 - Stå opp! Ny bleie, 230 ml NAN, ut på tur i vognen.
15:00 - 230 ml NAN, lek og kos
17:00 - Sove
18:00 - Stå opp! 230 ml Nan, kos og lek
19:30 - En skål med grøt, vaske munn, fingre, rompe (evt bade), ny bleie, pysj, en halv flaske NAN på sengekanten, sove.

Tidspunktene og mengde mat varierer litt fra dag til dag, og av og til gir jeg henne en flaske melk når jeg legger meg i tolv tiden. Men stort sett sover hun fra halv åtte tiden til åtte om morgenen, og av og til ni.

onsdag 24. februar 2010

Nyheter fra Simo våren 2010

Jeg har jo blitt litt ekstra Simo-fan etter at jeg selv kjøpte Simo til Tomine. Jeg synes vogner skal være lune, stabile, og holdbare og ofrer heller det for lav vekt, svingbare hjul og andre finesser. Simo har "alltid" vært et traust, typisk norsk produkt uten atfor sprellske farger og finesser. Og det har vært helt greit. Men det er jo litt gøy  når de i de siste årene har begynt å komme med den ene spreke fargen etter den andre, special editions osv. Så når det nå har begynt å dukke opp bilder av 2010 modellene, blir jo jeg helt gira.

 
Termoposer i nye farger. Den metallicbeige var rålekker!
 

Nye stellevesker som faktisk ser ut som en vanlig veske.
 
Aubergine, samme farge som vognen med samme navn. 

 

Brun
 

Brun og blomstete!

 

Og kanskje den lekreste; grå!
 
Jeg fant noen bedre bilder av det nye grå stoffet som 2010 modellene kommer i, og jeg må si jeg ble litt imponert! 
Sjekk ut rosemalingen inni kalesjen! L-O-V-E it! :-D
Kanskje jeg skal bytte ut min (selvsagt nydelige) blå, med en grå før Tomine er ferdig med vognperioden? :-)



tirsdag 23. februar 2010

Rimis gratis barnepakke 6-12mnd

Rimis barnepakke nr 2: 6-12mnd




Hentelappen kom for et par uker siden, men siden nærmeste Rimi ikke er i gå-avstand, ble den ikke hentet før i dag. Vi "glemmer" fort Rimi, for de fleste butikkene vi handler på ligger på motsatt side av her vi bor. Jeg har også liggende hentelapp for pakke nr 2 fra Lindex.Gleder meg til å hente den. Elsker sånne gratispakker med dill og dall til babyen :-)

søndag 21. februar 2010

Nyhet i februar 2010: Grå Simo barnevogn.

Jeg er virkelig spent på å se denne i virkeligheten. Den ser veldig kjedelig ut på bilde, nesten som et sort/hvitt bilde. Men mønsteret inni kalesjen er spennende, jeg synes alltid det er et pluss (så lenge det ikke er altfor dramatisk, de små skal jo hvile øynene sine inni der).

lørdag 20. februar 2010

 


En liten tigergutt som skal i karneval i barnehagen!
I går, fredag, var det karneval i barnehagen. Adrian var utkledd som en skummel tiger, og gledet seg så mye at vi måtte ha en kostymeprøve allerede på onsdag. Bilde er fra da, men jeg kan forsikre om at han så ganske lik ut den dagen det ekte karnevalet var ;-)

Da han kom hjem, fikk han dra på overnattingsbesøk til farfar og Sigfrid, noe han hadde etterlyst lenge. Siden Stian dro på hyttesnekringstur med gutta, passet jo det bra. Da slipper han å bli lest for på sengekanten med en sutrende Tomine ved siden av, som ikke hverken er intressert i bok eller å sitte stille, og iallefall ikke ligge på lekematten alene i stuen. Har ikke tall på alle gangene Adrians koselige høytlesning-/leggestund har blitt "sabotert" av Tomine, (eller pappa som jobber overtid/er ute, alt etter som en ser det...). All ære til alenemødre som har mer enn en pode!

På fredag formiddag var jeg og minstemor ute på luftetur, og da tok vi veien om kirken som både hun og storebror er døpt i. Synes den er så koselig.



Havstein Kirke, som både Adrian og Tomine er døpt i.




Passasjeren hilser fra nedi dunposen sin :-)

I dag, lørdag, fikk jeg endelig gutten min tilbake fra overnattingsbesøket. Han fikk bestemme middagen, og da ble det Joikaboller med potetmos. Skikkelig gourmet mat, meg og Adrian ordentlig sansen for det. Etterpå var det lørdagsgodt og Pinoccio på DVD. 
Tror han har kost seg skikkelig, og slitt ut besteforeldre og onkel og tante, for han sovnet før hode traff puta i kveld.

onsdag 17. februar 2010

Adrian har fått spark!

Han var fryktelig spent igår kveld da pappan skrudde den sammen, og et par forsiktige prøveturer fikk han lov til inne (stakkars gulv). Men i dag kunne han ta den med ut og prøve på ordentlig. En stolt  gutt som raste utfor bakken vår i formiddag. Han er både modig og flink, men syntes det ble litt slitsomt å dytte den opp bakken for hver gang :-) Tomine fikk ikke med seg så veldig mye, men koste seg likevell :-)

mandag 15. februar 2010

I dag skrattlo Tomine for første gang :-D



Det var så utrolig herlig latter!! Skikkelig Langbein-klukking. Og det var Adrian som var det store klovnen som fikk henne i gang. Det begynte da hun skulle legge seg, litt etter Adrian. Han skulle sove i sengen vår, på Stian sin side, og var ikke helt sovnet da hun ble lagt inn i sengen. Da jeg satt med henne på sengekanten, tok Adrian en bamse opp foran henne og danset og tullet med, og hun begynte så smått og humre som hun ofte gjør. Da begynte både jeg og Adrian å le, og da smittet det skikkelig over på henne. Hun satte i å skratt-le så hun ristet i fanget mitt. Jeg ropte på Stian som kom med videokamera, men typisk. Med en gang hun så kamera, mistet hun fokus fra Adrian og sluttet å le. Vi filmet og filmet, men fikk bare med noen brede glis. Men likevell, det var helt hærlig :-) Den flommen av endorfiner som utløses når man hører barnet sitt le på den måten, kan ingenting i verden gjenskape. Det er så sykt deilig følelse som bare må oppleves for å skjønnes :-)