torsdag 21. juni 2007

En milepæle!


I natt sov Adrian for første gang på eget rom. Vi har lenge visst at vi er godt på overtid med flyttingen, men har liksom ikke fått oss til å gjøre det ennå. Men i går skjedde det altså, og ganske spontant. Vi hadde nettopp ryddet og vasket det andre soverommet, og tenkte vi også skulle ta vårt eget. Da fant vi ut at det jo passet fint å flytte ut sengen hans slik at vi kunne ordne det litt koselig på soverommet med et bord og litt lys og sånn, i tillegg til at det andre var ryddet og klart. Adrian fulgte forundret med på at sengen hans forsvant ut av soveromsdøren, ut i gangen, og inn på det andre rommet. Han virket mest bekymret for ludden som lå i sengen, og med en gang sengen ble satt på plass strakk han inn hånden gjennom sprinklene og forsøkte å dra det med seg ut. Resten av kvelden lekte han på rommet ved siden av sengen og virket ikke så veldig urolig . Klokken 19:00 var det sengetid som vanlig, med tannpuss, flux og sang. Men altså inn på nytt rom. Jeg la han rolig og bestemt ned i sengen, dyttet dynen rundt han og sa god natt som vanlig. Så gikk jeg ut, men lot døren stå litt på gløtt. Ikke mer enn hadde jeg kommet ut i gangen begynte han å gråte. Jeg ventet 1-2 minutter før jeg gikk inn, la han rolig ned, dyttet dynen rundt han igjen og sa god natt. Gikk ut, med døren på gløtt. Igjen begynte han å gråte. Jeg ventet nå litt lengre, gikk inn, la han ned, dyttet dynen rundt han og sa god natt. Gråt igjen. Jeg lot det drøye enda litt lengre, og da gråten ikke var så intens gikk jeg inn og la han rolig ned. Lukket døren og gikk på stuen. Stille.

I morges våknet han 05:45, altså to timer tidligere enn vanlig. Men han gråt ikke, bare ropte rolig -Mamma? Jeg hadde vår soveromsdør åpen i natt, og åpnet også hans før vi la oss sånn at vi skulle høre han i dag tidlig. Ville ikke la han våkne på nytt rom og i tillegg ikke bli hørt når han evt gråter. Men det gikk veldig bra, han hørte at vi svarte, og deretter hørte vi han leke og pusle og bable i sengen sin til Stian dro klokken 06:45. Spent på hvordan det går i kveld, men har en følelse av at det vil gå som smurt. Han har jo vist seg å være en veldig flink og modig liten mann!

Ingen kommentarer: