fredag 8. august 2008

Morsomme forskjeller

Jeg har ofte hørt beretninger fra norske mødre om hvordan kulturen er i utlandet når det gjelder barnevogner. De forteller om nyfødte babyer som blir trillet rundt i det vi kaller paraplytriller, som såvidt kan legge ryggen ned, og med ansiktet mot trafikk og folk. Det må jo nevnes at det slett ikke er like godt tilrettelagt med ramper for barnevogner og rullestoler i utlandet som i Norge, og lavgulvsbusser er nok heller ikke særlig utbredt. Men som den forkjemperen jeg er for "det lune redet" synes jeg det er ekstra trist når mødre velger å trille babyene sine med ansiktet bort fra seg, og mot de fremmede, støyende som er foran. Jeg forstår behovet for en lett og smidig vogn når man er mye i by og butikk, men da vil jeg mye heller foreslå en bæresele! Da kommer barnet tett inntil mamma, og mamma får to frie hender.

Her er Jamie Lynn Spears på tur med sin 6uker gamle datter.

Her er Ergo bæreselen som vi har til Adrian; genial fordi den kan brukes fra fødselen og opp til 20kg! Det vil si, den kan brukes så lenge barnet og du føler det konfortabelt, men etter 20kg vil de fleste barn opp og gå mest mulig selv :-)

Ingen kommentarer: