tirsdag 31. mars 2009

Gode gamleFreia Appelsin is back! Men jeg mener den veide 200gram før, hva skjedde med de siste 25...? Men den var veldig god fordi :-) Man må liksom nyyyte den, for appelsinsmaken blir fort for mektig om man fråtser. Nå venter jeg bare på den gamle reklamen også skal komme, der hvor familien krangler om appelsinen, og den fyker rundt i huset før den lander med et dunk i gulvet og åpner seg. En liten opptrekkbar kosegris snøfter rundt den også.

lørdag 28. mars 2009

Rosie

Brian Johnson og Angus Young

Angus Young

Jeg satt og kikket gjennom bildene og videosnuttene fra ACDC konserten i februar, og da kom jeg på avtalen som jeg og Stian inngikk på vei ut av arenaen. Om det ble gutt i magen, måtte han oppkalles etter Angus Young. Vi tok hverandre i hånda på det, sikkert litt i fyr og flamme etter kveldens inntrykk men... Nå blir det jo uansett ei jente, så da er det vel på sin plass å kalle henne Agnes istede?? :-D Og om noen skulle foreslå "Rosie" som alternativ, så er det uaktuelt.

fredag 27. mars 2009


I dag har vi vært på middag hos et par fra barnehagen til Adrian. Der fikk vi klubb og duppe med bacon, en ny variant (for meg) av den sørlandske kompen. Duppe er en saus laget på brunost og jevning, og smaker litt som varm prim, og passer faktisk veldig godt sammen med den salte smaken av bacon. Jeg er vant til kompe med kjøtt inni, og smør og sukker som tilbehør, og kulturmelk i glasset. Mmmm... Men dette var en ny og absolutt duganes variant!

Påskekonkurranse Denne søte, påskegule bodyen + en ansiktsmaske kan man vinne om man besøker denne bloggen. Har du ikke barn, eller har du lyst på en gave til deg selv, kan du også vinne en sminke/velvære pakke istede. Morro, morro

torsdag 26. mars 2009


I kveld har det vært ost og kjeks kveld med jentene. Knallgodt! Også var det anledning til å få bysse litt på det nyeste "medlemmet" i syklubben, ei lita tulle på 4uker. Herlig! Nå er jeg faktisk stuptrøtt, selv om jeg er et garvet B-menneske, så det skal bli godt å legge seg. For tiden deler jeg også sengen min med Adrian som har fått det for seg at det er noe som bråker i veggen hans på natten!

Angsten er temmelig sterk hos han, og han vegrer seg til og med for å leke på rommet alene på dagtid også. Når han går forbi rommet, skyndter han seg å lukke døren inn. Har forsøkt å snakke med han om hva det egentlig er han mener, og han peker på veggen under vinduet og sier "bråker!". Svigers nevte ordet rotter, og dermed har jo jeg også fått litt hetta. Tenk om det er gnagere som har flyttet inn i veggen!! Uff...

mandag 23. mars 2009


I dag har vi vært på ultralyd! Alt sto bra til med den lille, og var aktiv og frisk. Terminen ble flyttet fra 16.august til 30.august, så da er jeg altså tilbake i svangerskapsuke 18. Men småen kommer når den er klar tenker jeg! Og når det gjelder kjønn mente diagnostikeren at det var ei jente! Veldig morro, særlig fordi jeg har hatt jentefølelse helt fra starten. Med Adrian var jeg bombesikker på at det var gutt, på samme måten som jeg denne gangen har følt at det var ei jente. Så nå kan vi begynne å tenke på navn, selv om jeg vel egentlig har et på lur som jeg har falt for... ;-) Stian ropte ut "Iris!" da diagnostikeren sa at det var jente, men jeg er ikke så helt sikker å det navnet...he-he.

lørdag 21. mars 2009


For ikke så lenge siden kom jeg over en av mine favorittbøker fra barndommen i bokhandelen: I Morgentåkedalen, skrevet av Jan Deberitz og illustrert av Ronald Jakobsen. Den har vært umulig å få tak i de siste årene fordi den gikk ut av produksjon, men i 2007 ble det laget et nytt opplag. Jeg nølte desverre med å kjøpe den, og nå finner jeg den ingen ingen steder! Jeg tenkte den gangen at Adrian var for liten, men nå elsker han historier (kontra bildebøker) og jeg er desperat!

Boken handler om mosetussen Morkel som forlater den hemmelige grotten for å finne en legendarisk kjempesopp. Mosetussene elsker sopp, og det å finne en kjempesopp vil bety både heder og ære. Men de er også veldig redde og sky av seg, og Morkel må trosse advarsler fra de andre mosetussene, som helst vil bli hjemme i den trygge grotten sin. Morgentåkedalen er full av farlige og ukjente ting for en redd liten mosetuss, ikke minst den fæle grumleren. Morkel gir allikevel ikke opp jakten på soppen, og på reisen møter han mange forskjellige skapninger, blant annet gamle kong trerot. Kong Trerot forteller Morkel at han må huske at det finnes ting i verden som er viktigere enn sopp.
Dette kommer Morkel til å finne ut selv, etter at han endelig har funnet soppen.

Illustrasjonene er stemningsfulle og eventyraktige. Jeg husker ennå hvordan bildene av grumleren skremte meg. Jeg tror jeg liker boken minst like mye i dag som jeg gjorde da jeg var liten, jeg elsker forseggjorte barnebøker! Bøker som ikke undervurderer barn, som ikke tror det er lettvint å lage en god barnebok. Jeg hadde ihvertfall ikke nølt med å anbefale denne til noen som skal gi en bok til et barn (eller til seg selv for den saks skyld!)

fredag 20. mars 2009

I dag har jeg vært på min første jordmorkontroll. Det var atskillig mer informasjon enn på den vanlige svangerskapskontrollen jeg har hos legen! Der får man som regel 15 min til disposisjon, inkl prøvetaking, og man må som regel vente minst 20min på å komme inn til timen din. Hos jordmor var det ingen venting, og hele en time fikk jeg sammen med henne! Jeg har jo vært gjennom dette en gang før, og trodde ikke jeg ville få så mye "ny" informasjon, men vi snakket om alt fra trening, skolen, tidligere fødsel og svangerskap, kosthold, amming, ultralyd og tidsklemma.

Hun fortalte at ultralydenhenten ved St.Olav ikke hadde registrert en eneste feilinfo om kjønn siden den nye kvinne/barn klinikken åpnet i 2006, så om jeg fikk vite kjønn, så var det ganske korrekt!

Jeg spurte om omvisning på barsel/føden, men det var noe de var begynt å avvikle pga infeksjonsfaren ved å dra inn en gjeng gravide hele tiden som alle bar med seg div mikroorganismer i klær, pust osv. I stede har det blitt laget en film som man kunne se hos jordmor, og hvor man kan stille spm underveis. Den skal jeg altså få se litt senere på kontroll :-)

Neste gang skal vi se en video om amming, "Bryst er best", som har vært vist på barselavdelinger i 50år. Men den har for et par år siden blitt oppdatert, så da blir det kanskje litt mer givende for min del som fikk se den andre da jeg og Adrian lå på barsel. Jeg fikk også høre hjertet til den lille, og vekten min økt med 6kg, omtrent halvparten av det som er anbefalt i et normalt svangerskap.

På vei hjem var jeg innom Lindex og hentet pakken fra Libero (en pakke alle gravide får når man melder seg inn i Liberoklubben). Den var fylt med bleier, våtservietter, stelleunderlag, en lue, en leke til vogna, div info, og bind til meg. I tillegg til Bam bladene jeg fikk av jordmor, lå det nye "Foreldre og barn" i postkassa da jeg kom hjem, så det skal ikke mangle på lesestoff i helgen!


onsdag 18. mars 2009

Den lille rakker`n har vært skikkelig livlig i dag! Sparker og står i flere ganger om dagen. Selv om sparkene ikke har noe voldsom kraft ennå, så tar han/hun det igjen ved å være aktiv i lange perioder av gangen, og hyppig. Kjempeherlig

tirsdag 17. mars 2009

Oh, crappy day! Eller, de to siste dagene egentlig. Vet ikke om det er hormonene som spiller meg et puss eller hva det er. Men midt oppi all elendigheta dukket disse kloke ordene opp, som må bli dagens motto: keep calm and carry on. Det er vel i grunn det eneste man kan gjøre.