torsdag 27. mai 2010

En tidlig bursdagspresang

...som egentlig bare skulle være en bursdagspresang, men som ble oppdaget av en årvåken liten  post-henter i dag... :-)
Jeg hadde tenkt å spare denne til bursdagen hans i oktober, men som sagt så jublet Adrian begeistret over pakken som var kommet i posten, og var allerede i gang å rive av pappen rundt den da jeg oppdaget at det var boken jeg hadde bestilt i forgårs.
 Jaja. Det ble iallefall dagens høydepunkt, og han mens vi bladde i den første gangen utbrøt han: -"Åh, mamma, denne boken ønsker jeg meg!" Jeg lo litt, og svarte at den var jo han sin, og han svarte "ååh, da vart æ gla!"

                         ❤

Denne boken er egentlig fra ca 6år og oppover, men Adrian er veldig glad i bøker og å lære nye ting, så jeg tror denne er midt i blinken for han. (Det viste seg at jeg hadde rett). Figurene er utrolig detaljerike og flotte i fargene. To amerikanske kunstnere står bak bøkene, Robert Sabuda og Matthew Reinhart. De to reiser verden rundt for å åpne utstillinger og fortelle om sine pop up-prosjekter. De har laget bøker om en rekke kjente eventyr og har flere ganger toppet bestselgerlistene. Fra sitt studio i New York lager de modeller av papirfigurene som skal fylle bøkene, deretter sendes de til Kina for produksjon. Hver av sidene, i hver eneste bok, blir trykket, limt og brettet for hånd. Fakta om de rundt 50 forskjellige dinosaurene er skrevet på en morsom og underholdene måte, så den er like spennende enten man er fire og et halvt, eller tjuesyv. I alt 39 pop-up store og små pop-up figurer stuper mot oss når vi blar om en side, åpner en luke eller en innbrettet del av en side. På hvert oppslag presenteres små tekster om opphav, hvorfra vi har kunnskapen om dinosaurer, om paleontologi, om ulike typer dinosaurer og hvordan de levde, utviklet og formerte seg osv. Anbefales virkelig :-)


































"Hunni" og Ole Brumm fikk også bli med under kveldens lesestund :-)

Ingen kommentarer: