lørdag 21. mars 2009


For ikke så lenge siden kom jeg over en av mine favorittbøker fra barndommen i bokhandelen: I Morgentåkedalen, skrevet av Jan Deberitz og illustrert av Ronald Jakobsen. Den har vært umulig å få tak i de siste årene fordi den gikk ut av produksjon, men i 2007 ble det laget et nytt opplag. Jeg nølte desverre med å kjøpe den, og nå finner jeg den ingen ingen steder! Jeg tenkte den gangen at Adrian var for liten, men nå elsker han historier (kontra bildebøker) og jeg er desperat!

Boken handler om mosetussen Morkel som forlater den hemmelige grotten for å finne en legendarisk kjempesopp. Mosetussene elsker sopp, og det å finne en kjempesopp vil bety både heder og ære. Men de er også veldig redde og sky av seg, og Morkel må trosse advarsler fra de andre mosetussene, som helst vil bli hjemme i den trygge grotten sin. Morgentåkedalen er full av farlige og ukjente ting for en redd liten mosetuss, ikke minst den fæle grumleren. Morkel gir allikevel ikke opp jakten på soppen, og på reisen møter han mange forskjellige skapninger, blant annet gamle kong trerot. Kong Trerot forteller Morkel at han må huske at det finnes ting i verden som er viktigere enn sopp.
Dette kommer Morkel til å finne ut selv, etter at han endelig har funnet soppen.

Illustrasjonene er stemningsfulle og eventyraktige. Jeg husker ennå hvordan bildene av grumleren skremte meg. Jeg tror jeg liker boken minst like mye i dag som jeg gjorde da jeg var liten, jeg elsker forseggjorte barnebøker! Bøker som ikke undervurderer barn, som ikke tror det er lettvint å lage en god barnebok. Jeg hadde ihvertfall ikke nølt med å anbefale denne til noen som skal gi en bok til et barn (eller til seg selv for den saks skyld!)

Ingen kommentarer: