fredag 20. mars 2009

I dag har jeg vært på min første jordmorkontroll. Det var atskillig mer informasjon enn på den vanlige svangerskapskontrollen jeg har hos legen! Der får man som regel 15 min til disposisjon, inkl prøvetaking, og man må som regel vente minst 20min på å komme inn til timen din. Hos jordmor var det ingen venting, og hele en time fikk jeg sammen med henne! Jeg har jo vært gjennom dette en gang før, og trodde ikke jeg ville få så mye "ny" informasjon, men vi snakket om alt fra trening, skolen, tidligere fødsel og svangerskap, kosthold, amming, ultralyd og tidsklemma.

Hun fortalte at ultralydenhenten ved St.Olav ikke hadde registrert en eneste feilinfo om kjønn siden den nye kvinne/barn klinikken åpnet i 2006, så om jeg fikk vite kjønn, så var det ganske korrekt!

Jeg spurte om omvisning på barsel/føden, men det var noe de var begynt å avvikle pga infeksjonsfaren ved å dra inn en gjeng gravide hele tiden som alle bar med seg div mikroorganismer i klær, pust osv. I stede har det blitt laget en film som man kunne se hos jordmor, og hvor man kan stille spm underveis. Den skal jeg altså få se litt senere på kontroll :-)

Neste gang skal vi se en video om amming, "Bryst er best", som har vært vist på barselavdelinger i 50år. Men den har for et par år siden blitt oppdatert, så da blir det kanskje litt mer givende for min del som fikk se den andre da jeg og Adrian lå på barsel. Jeg fikk også høre hjertet til den lille, og vekten min økt med 6kg, omtrent halvparten av det som er anbefalt i et normalt svangerskap.

På vei hjem var jeg innom Lindex og hentet pakken fra Libero (en pakke alle gravide får når man melder seg inn i Liberoklubben). Den var fylt med bleier, våtservietter, stelleunderlag, en lue, en leke til vogna, div info, og bind til meg. I tillegg til Bam bladene jeg fikk av jordmor, lå det nye "Foreldre og barn" i postkassa da jeg kom hjem, så det skal ikke mangle på lesestoff i helgen!


Ingen kommentarer: